poradnik

Dlaczego nie powiem Ci ile produktów zabrać ze sobą na targi rękodzieła

Hej!

Dzisiaj znowu chciałabym napisać kilka słów o przygotowaniu do targów rękodzieła. Wiele osób pyta o to, ile przygotować produktów. Jeśli wybierasz się na pierwszy jarmark nie wiesz pewnie co może sprzedawać się lepiej, a co gorzej, ile rzeczy zabrać by stoisko nie było puste, a także przepełnione i chaotyczne. Pierwsza myśl to z pewnością: lepiej za dużo, niż za mało – i to jest w pewnym sensie prawda. Oczywiście, że lepiej, gdy klienci mają duży wybór, a stoisko nie świeci pustkami. Pamiętaj jednak, że poza produktami musisz wziąć ze sobą też inne rzeczy (sprawdź  moją checklistę do pobrania), dlatego musisz dokładnie przemyśleć co i  w jakich ilościach zabrać.

Co uwzględnić przy planowaniu produktów

Nie ma jednej, dobrej odpowiedzi na to ile produktów zabrać, ale mogę udzielić Ci kilku cennych wskazówek. Każdy jarmark czy kiermasz jest inny, dlatego powinnaś uwzględnić kilka czynników, które będą Twoim punktem wyjścia do dalszego planowania:

– wielkość Twojego stoiska – to pierwszy element, który powinnaś rozważyć. Innej liczby produktów wymagać będzie duża powierzchnia, a innej mała. W przypadku dużej powierzchni pamiętaj, by stoisko nie wyglądało na puste – pomyśl o zagospodarowaniu przestrzeni tak, by było widać, że całość jest spójna,  a produkty przyciągają wzrok. Pomyśl też jakie przedmioty mogą sprzedawać się najlepiej w danym okresie. Jeśli wybierasz się na jarmark świąteczny, uwzględnij ozdoby i dekoracje związane np z Bożym Narodzeniem. Jeśli będą to targi dziecięce, skup się na tym, czego najbardziej mogą szukać przyszłe mamy.


Jeśli nie wiesz, jak zrobić selekcję produktów do zabrania na targi na których masz mała powierzchnię wystawienniczą, pomyśl dobrze o swoim produkcie – co wpisuje się w obecne trendy? Czy jego kolory sa modne? Czy może być przydatny na najbliższy sezon? Na targi letnie, możesz zrezygnować z produktów zimowych i odwrotnie. Jeśli wiesz, że będziesz miała niewiele miejsca przemyśl dobrze produkty. Dobrym rozwiązaniem będzie katalog, w którym będziesz miała produkty, których akurat nie masz ze sobą – zawsze możesz pokazać je klientom!


odległość od domu, wielkość samochodu i długość targów – choć może wydawać się to nieistotne, to wcale takim nie jest. Jeśli wydarzenie jest niedaleko, możesz wrócić do domu, po więcej rzeczy (lub poprosić kogoś by Ci coś dowiózł). Jeśli jednak kilometrów do przejechania będzie sporo, musisz inaczej zaplanować logistykę.  Inaczej będzie wyglądać przygotowanie do jednodniowego kiermaszu w Twoim mieście, inaczej do kilkudniowych targów w innej miejscowości. Odległość to bardzo ważny czynnik przy planowaniu asortymentu. Im dłuższe targi, tym więcej rzeczy powinnaś zabrać. Nie bez znaczenia jest również to, jakim samochodem będziesz się poruszać. Jeśli jest on duży, wiadomo że zapakujesz więcej i daje Ci to większą swobodę wyboru.

wyposażenie stoiska – to, co zapewni organizator może mieć duży wpływ na to, ile produktów będziesz mogła zmieścić do samochodu. Będą stoły i krzesła? Super! Nie będziesz musiała ich zabierać ze sobą! Każde auto ma ograniczoną pakowność, im więcej dodatkowych rzeczy musisz zabrać, tym mniej miejsca na produkty!

wielkość Twoich produktów – jesli zajmujesz się biżuterią, z pewnością możesz zabrać jej więcej, niż osoba która zajmuje się np wykonywaniem poduszek. Z drugiej strony powinnaś rozplanować stoisko tak, by nie wyglądało na puste – łatwiej jest zapełnić powierzchnię dużymi przedmiotami takimi jak np poduszki.

Ile produktów zabrać

Ilość produktów powinna być powiązana z tym, ile chciałabyś zarobić i to właśnie to powinnaś ustalić na początku. Jeśli będziesz chciała zarobić jakąś kwotę, musisz przede wszystkim mieć tyle produktów w określonej cenie, by było to możliwe. Dodatkowo pamietaj o uwzględnieniu kosztów poniesionych na wynajem stoiska oraz logistykę. jakokreślić liczbę produktów:

– możesz określić zysk na podstawie poniesionych kosztów – opłata za stoisko, dojazd, nocleg – zsumuj koszty i określ jaką wielokrotność tej sumy chciałabyś zarobić.

– ustal cel – możesz też określić jaki zysk chciałabyś osiągnąć i na jego podstawie oszacować liczbę produktów do zabrania, uwzględniając oczywiście koszt całej imprezy. Możesz posiłkować się też liczbą odwiedzających targi i ustalić jaki procent odwiedzających powinien dokonać zakupu na Twoim stoisku, by opłaciło Ci się wzięcie udziału.

Moje rady

Poniżej zamieszczam kilka rad, które możesz wykorzystać przy ustalaniu asortymentu targowego i jego ilości

– stoisko powinno wyglądać na wypełnione, a nie puste – miej zawsze rzeczy w zapasie, które będziesz mogła dołożyć, gdy sprzedadzą się wystawione produkty

– z drugiej strony nie wprowadzaj chaosu – produkty powinny być w miarę spójne (np poukładane wg kolekcji czy rodzaju produktu). Zbyt dużo różnych produktów może sprawić wrażenie, że sprzedajesz wszystko i nic.

– pamiętaj, że czasem inne produkty sprzedają się przez internet, a inne stacjonarnie. Dobrze więc na początek zabierać nieco bardziej zróżnicowany asortyment by sprawdzić, czym zachwyca się klienci

– wybierz produkty, które będą zróżnicowane cenowo! To bardzo ważne! Nie skupiaj się też na przygotowaniu jednej rzeczy, ale drogiej i czasochłonnej. Lepiej w zamian za to zrobić kilka różnych produktów po niższej cenie.

– zastanów się kim będą odwiedzający – czy będą to osoby, które przyjdą specjalnie na dane wydarzenie i będą chętne coś kupić nawet jeśli będzie to droższe czy będą to gapie, którzy być może kupią coś pod wpływem impulsu?

Pamiętaj, że nie ma złotego środka na określenie ilości produktów – zawsze powtarzam, że kiermasz kiermaszowi nie równy i jest bardzo dużo czynników wpływających na sprzedaż. Nie martw się jednak, jeśli za pierwszym razem coś nie pójdzie po Twojej myśli – jeśli sprzedaż Cię nie zadowoli, potraktuj to jako nowe doświadczenie. Jeśli sprzedaż wszystko – nie jest to sytuacja, którą powinnaś się zbyt bardzo martwić!

Mam nadzieję, że choć trochę naprowadziłam Cię na to, jak szacować liczbę produktów do zabrania na kiermasz. Pamiętaj, by  po każdych tragach zrobić podsumowanie i zapisać sobie co sprzedawało się najlepiej. To ważne informacje na przyszłość! A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat sprzedaży podczas targów, zapraszam Cię do przeczytania wcześniejszych wpisów!

Buziaki!

Q.

(Visited 99 times, 2 visits today)

Mogą spodobać Ci się również